Bantuan Tetap Diteruskan Walaupun Bulan Puasa

Ramadhan 1441 Hijrah bersamaan April-Mei 2020 Murtadha Dakwah Centre (MADAD) tetap meneruskan bantuan demi bantuan. Dalam keadaan PKP pada bulan Ramadhan pula sememangnya menguji banyak keluarga yang hilang punca pendapatan kerana tidak dapat bekerja akibat Covid-19.

Daripada Zaid bin Khalid, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

مَن فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثلُ أَجْرِهِ، غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِن أَجْرِ الصَّائِمِ شَيئًا

Maksudnya: “Siapa yang memberi makan orang yang berpuasa maka baginya pahala seumpamanya tanpa sedikitpun kurang pahala orang berpuasa.”

Apa yang dapat kita fahami dari matan hadis tersebut, besar kelebihan bagi mereka yang memberi makan orang yang berpuasa, apatah lagi mereka yang amat memerlukan seperti

  • Anak-anak yatim
  • Fakir miskin
  • Golongan yang berhajat kepada bantuan.

Untuk kali ini, team Madad ke Kampung Serukam, Sungai Petani, Kedah. Madad dapat menyantuni sebanyak 60 buah keluarga dikawasan ini. Alhamdulillah bantuan kita sampai kepada mereka yang betul-betul layak untuk menerima dan sememangnya memerlukannya. 

Ada seorang pakcik ni datang naik motor, semata-mata nak terima bantuan daripada kita. Dengan keadaan kudrat yang lemah. Allahuakbar sayu hati kita melihatnya.  Alhamdulillah, Allah gerakkan hati-hati kita untuk bantu mereka yang sangat memerlukan.